Opiskelija oppimismateriaalin tuottajana


Miten Asentajakillassa Tampereella työstetään harvinaisia asennustöitä videokirjastoon?

Opetusvideokirjasto syntyy helpolla opiskeljoiden harjoitustyöselosteiden kautta. Joistakin harjoitustöistä kannatta tehdä seloste videona. Esimerkiksi mekaanisen laitteen liikkeiden tai liikkuvan sähköisen anturisingnaalin demoamiseen liikkuva kuva on aika luonnollinen valinta. Meillä tulee autonasennuksessa välillä asiakastöiden kautta harvinaisia töitä, joita on miltei mahdoton päästä myöhemmin näyttämään opiskelijoille, mutta videon avulla siihen voi myöhemmin palata. Näissä videoissa laaduksi riittää iPad tason kuvaus ja käsittely, hauskuutta lisää videoiden "amismaisuus" ja käsityön jälki :). 

Osa videoistamme on käyttöohjeita laitteille, opiskeljoiden tekemiä tietysti nämäkin, mutta näissä panostamme jo hieman laatuun, kuvataan oikealla kameralla, leikataan tietokoneella iPadin sijaan ja opiskelijat käyttävät enemmän aikaa käsikirjoituksen suunnitteluun. Opiskelijahan siellä koulussa asiat tekee ja opettaja käyttää aikansa opettamiseen ja ohjaamiseen. 

Käsikirjoituksen ja videon tekoa ohjaamme seuraavasti:
Opiskelija perehtyy aiheeseen aluksi teoriassa ja alkaa sen pohjalta miettimään, että mitkä on työn ydinkohdat ja kuinka ne pitää tehdä. Ennen kuvausta opiskelija esittelee kässärin opettajalle, opettaja ohjaa raiteille ja antaa kehitysehdotuksia. Sitten kuvataan, leiketaan ja katselellaan porukalla, joka vaiheessa opiskeljat joutuvat vielä miettimään prosessia ja opettaja saa hyviä opetustilanteita. Petri Jäminki on tässä jaksossa tehnyt loistavaa työtä yhdessä englanninopen kanssa. Ovat yhdistäneet katsastustarkastuskurssin ja englannin opetuksen. Tekevät yllä olevalla menetelmällä katsastustarkastus videoita enkunopen ja ammatinopen yhteisopetuksessa: https://youtu.be/eRvQwTqc4oc



Tapio Hanhilammin haastattelun teki Anu Konkarikoski 19.5.2015 ELOA-oppimisympäristöhankkeen työajalla Facebook-keskustelussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti