.. ja usein oppilaitoksen alueelta. Tekeekö joku muu ammattilainen kuin opettaja töitä luokkahuoneessa?
Opiskelija oppii vuorovaikutustaitoja kohdatessaan muita ihmisiä. Työelämään siirtyminen helpottuu, kun ollaan valmiiksi asiakkaiden kanssa tekemisessä. Teorialle tulee lisää tartuntapintaa.
Laajennettu työssäoppiminen voi olla yksi ulos oppilaitoksesta -mallin muoto.
Opiskelijat näkevät maailmaa myös muiden opiskelijoiden blogeista ja keskusteluryhmistä.
Opiskelijat näkevät maailmaa myös muiden opiskelijoiden blogeista ja keskusteluryhmistä.
Esimerkkejä
Ulos luokkahuoneesta
(Helinä ja Esko) 15.4.2013
Matkailuun liittyy tiedonhankinta ja suunnitelmien laadinta, joten toimistomainen luokkahuone toimisi perinteistä luokkaa paremmin.
Matkailuun liittyy tiedonhankinta ja suunnitelmien laadinta, joten toimistomainen luokkahuone toimisi perinteistä luokkaa paremmin.
CASE
1: Kulttuurikohteisiin tutustuminen – ryhmätyö syyskuussa 2012
Tässä projektitehtävässä matkailupalvelujen
tuottaja – opiskelijat ja matkailuvirkailijaopiskelijat tutustuivat Hämeenlinnan
seudun kulttuurikohteisiin ja harjoittelivat tieto- ja viestintäteknisten
laitteiden sekä sosiaalisen median sovellusten käyttöä. Keskeinen projektin
tavoite oli ottaa käyttöön Matkailukillan tavoitteiden mukaisia työtapoja,
kuten vertais- ja projektioppimista.
Työvaiheet
Ennakkotehtävä
·
opiskelijat perustavat itselleen Google-tilin https://accounts.google.com ja oman
blogin www.blogger.com
·
opiskelijat tutustuvat Prezi-ohjelmaan katsomalla
esittelyvideon http://prezi.com/
ja Prezi-esityksiä
sekä kommentoivat niitä blogissaan
·
opiskelijat voivat halutessaan asentaa
matkapuhelimeensa tai tablet-laitteeseensa blogger-sovelluksen (Play-kauppa,
App-store, Nokia-kauppa)
·
opiskelija huolehtii siitä, että oma puhelin on tiistaina
ladattu ja siinä on tilaa kuva- ja videotiedostoille
Tiistaina 4.9.2012
·
työnjako ryhmässä: projektisihteeri (bloggaaja),
projektipäällikkö, Prezi-toimittaja, muut projektityöntekijät
·
haastatteluajan sopiminen ja videoinneista/kuvauksista
sopiminen
Tiistaina 11.9.2012
·
kohteeseen tutustuminen internetissä, liikeidean
sisäistäminen, tutustumiskäynnin ja haastattelun suunnittelu
·
Prezi-ohjelmaan tutustuminen, käytön harjoittelu
·
kohteen edustajan haastattelu ja kohteeseen
tutustuminen paikan päällä
(11.30–14.00)
o
haastattelun videointi
o
ympäristön, palvelujen, toimintojen videointi ja
kuvaaminen
o
muistiinpanojen tekeminen
o
blogiin kirjoittamista
Tiistaina 18.9.2012
·
kulttuurikohteen esittelyn valmistelu
o
kuvien
muokkausta
o
videon
editointia (max. pituus 5 minuuttia)
o
Prezi-esityksen rakentaminen (max. pituus 5
minuuttia)
o
blogiin
kirjoittamista
o
esittelyn
työnjaon sopiminen
Tiistaina 25.9.2012
·
esitykset: video+Prezi (aikaa 15 minuuttia/ryhmä)
CASE 2: Harjoitus: Hämeenlinna
maailmankartalle
Opiskelijaryhmän tehtävänä on
tuottaa Hämeenlinnan kaupungin mainosvideo.
Opiskelijaryhmän kokoonpanot:
jokaisessa ryhmässä (4-5/ryhmä) on ainakin yksi opiskelija, joka on tottunut
tietotekniikan käyttäjä.
Esittelyvideon teon vaiheet:
1.
Järjestäytymiskokous/suunnittelupalaveri:
-
työryhmä
opettelee tuntemaan toisensa
-
työryhmä tutustuu
perusteellisesti tehtävään ja annettuun materiaaliin
-
työnjako: ohjaaja
(vastaa ryhmän toiminnasta), kuvaaja, äänittäjä, kuvaussihteeri (alkaa tehdä
välittömästi muistiinpanoja), näyttelijä (tarvittaessa työtehtäviä
yhdistellään)
-
mille
kohderyhmälle/kohderyhmille elokuva on suunnattu?
-
mitä halutaan
kertoa? Millainen kuva halutaan Hämeenlinnasta antaa?
-
mikä on elokuvan
teema?
-
minkälaisessa
elokuvassa teema ilmenisi? Ketkä ovat tarinan henkilöt?
-
työvälineisiin
tutustuminen koko ryhmän kanssa ja oman työryhmän kesken (iPodeilla ja iPadilla
kuvaaminen ja äänittäminen, iMovien käyttö)
2.
Juoni
-
työryhmä
kehittelee tarinan juonen: tarinan alku – keskikohta – huippukohta – loppu
-
juoni kuljettaa
tarinaa eteenpäin
-
juoni on tapa,
jolla tarina kerrotaan
3.
Käsikirjoitus
-
käsikirjoituksesta
voidaan tehdä myös kuvakäsikirjoitus,
johon on piirtämällä hahmoteltu tarkemmin kuvattavien kuvien kokoa ja sisältöä.
Kuvakäsikirjoitus helpottaa kuvausta ja leikkaamista. Yleensä kuvat piirretään
vasemmalle ja lyhyt kirjallinen selvitys oikealle. Kuvien ei tarvitse olla
hyvin piirrettyjä, tikku-ukkomallikin käy.
4.
Kuvaukset
käsikirjoituksen pohjalta
-
kuvauspaikkojen
valinta ja kuvauspaikkoihin siirtyminen
-
kuvaukset
5.
Elokuvan
työstäminen
-
editointi
-
puheosuuksien
nauhoittaminen
-
musiikin
lisääminen
CASE 3: Tutustumiset
matkailuelinkeinoon lukuvuonna
Tutustumisten toteutus
-
opiskelijat
tutustuvat kohteeseen etukäteen internetissä
-
opiskelijat suunnittelevat
kysymykset, jotka esitetään kohteessa
-
tutustumiskäynnillä
ja kysymyksillä on usein teema, joka liittyy sillä hetkellä opiskeltaviin
aiheisiin
-
tutustumiskäynnille
otetaan aina mukaan riittävä määrä tallennusvälineitä, esim. iPad, iPod, usein
myös opiskelijan älypuhelin tai kamera
-
tutustumiskäynnillä
opiskelijat kirjaavat ylös saamansa tiedot paperille tai iPadille
-
tutustumiskäynnillä
taltioidaan tilanteita ja kohteita still-kuvina, videoina ja äänitallenteina.
Tallennukseen pyydetään aina lupa etukäteen.
-
tutustumiskäynnin
jälkeen IPadeilla olevat kuvat tallennetaan niitä varten käyttöön otettuihin
kuvapankkeihin, jotta ne ovat kaikkien ryhmän opiskelijoiden käytössä. Samoin
muilla välineillä otetut kuvat pyritään tallentamaan yhteiseen käyttöön heti
tutustumiskäynnin jälkeen tai sen aikana.
-
ajan salliessa
laaditaan kuva-, video- ja äänitallenteista erilaisia esityksiä, mm. Prezi,
kuvagalleria, blogi tms.
-
tutustumiskäynnin
jälkeen käydään läpi yhdessä läpi vierailun anti varmistaen, että kaikki saavat
vastaukset ennakkoon asetettuihin kysymyksiin.
Matkailukillan tutustumiskohteita
2012–2013
-
Hämeenlinnan
seudun kulttuuri-, luonto- ja muut nähtävyyskohteet, majoitusliikkeet,
kartanot, matkailuorganisaatiot, ohjelmapalveluyritykset
-
Himos, Tampere, Saarenmaa,
Pudasjärvi, Itä-Suomi, Porvoo, Valkeakoski, Helsinki, Eerikkilän urheiluopisto
-
tapahtumat, mm. Matka
2013 – messut, Koulu Goes Global, Sähköisen matkailumarkkinoinnin koulutus,
-
aktiviteetteihin
tutustuminen, mm. sukellus ja ratsastus
CASE 4: Työskentely
aidoissa työelämätilanteissa lähiopiskelujaksojen aikana
Esimerkkejä vuosilta 2012–2013:
-
opiskelijaryhmä
suunnitteli ja toteutti vanhuksille hyvinvointi- ja viriketoimintaa
palvelukodeissa
-
opiskelijaryhmä
suunnitteli ja toteutti ohjelmapalveluja itse valitsemalleen kohderyhmälle ja
itse valitsemallaan teemalla, mm. hyvinvointi
-
opiskelijaryhmä
toimi oppaina Syve -päivillä Hämeenlinnassa busseissa ja Verkatehtaalla
-
opiskelijaryhmä suunnittelee
Oulun seudun ammattiopiston matkailuopiskelijoiden tutustumismatkan Hämeeseen
ja toimii vieraiden oppaina Hämeenlinnassa
-
opiskelijaryhmä
suunnittelee ja toteuttaa ohjelmaa muille oppilaitoksen opiskelijaryhmille ja
ulkomaisille vieraille
-
opiskelijaryhmä
suunnittelee ja toteuttaa ohjelma- ja ruokapalveluja oppilaitoksen Elämyskodassa
-
opiskelijaryhmä
toimii oppaina Hämeen Mafia – yritystapahtumassa yhteistyössä Kehittämiskeskus
Oy Hämeen kanssa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti